Vi bygger på samarbejde

Fokus på samarbejde og godt håndværk

Hos Hovedstadens har vi siden starten i 1982 vægtet samarbejde højt. Det har først og fremmest handlet om respekt, om en ordentlig omgangstone og om at tage ansvar. Og om at lytte til alle.
Vi indså hurtigt, at det gør et projekt bedre, sjovere og mere effektivt for alle parter at arbejde sådan.

I begyndelsen af 10´erne begyndte vi at sætte vores tilgang i system. Vi måler, evaluerer og følger op. Og det har vist sig, at det, vi i dag kalder samarbejdsmodellen gør, at vi ikke blot leverer bedre kvalitet. Vi gør det også mere effektivt. Så i sidste ende sparer alle på det.

Det ligger i vores DNA at bygge på samarbejde

Hvad er samarbejde? Og hvorfor er det så vigtigt for os, at vi hele tiden taler om det? Alle, der arbejder i Hovedstadens har lang erfaring fra byggebranchen, og mange har prøvet at stå med en byggesag, hvor fejlen skulle placeres. Alle parter kigger den anden vej, og ingen vil tage ansvaret og sige “det er min fejl – den fikser jeg”.

Den slags situationer har vores samarbejdsmodel været med til at eliminere. Selvom vi måler og bruger systematik til hele tiden at forbedre os, er det faktisk ikke så pokkers indviklet. Det handler om det, vi skrev aller øverst på siden: At tage ansvar. At have respekt for alle og ikke mindst at lytte. Men også om at vide, at gårdmanden, viceværten eller Henrik i nummer 38, 2. tv er nøglen til at få dialogen og samarbejdet med beboerne til at fungere. At få hele byggeprocessen til at glide bedrer, og med færre konflikter og mindre bøvl.

Det ligger i vores DNA og vores kultur, og vi har sat det i system. Derfor er det ikke noget tilfælde, at vi fungerer godt. Både i almensektoren, som kan kræve særlige hensyn og alle andre steder vi kommer.

Vi tør stå i centrum for det gode samarbejde

Det hele starter med et grundigt forarbejde. Vi interviewer centrale interessenter som bygherre, rådgiver, driftsansvarlig og nøglepersoner blandt beboerne. Her afdækkes de vigtigste hensyn, særlige ønsker fra stakeholders og særlige lokale problemstillinger vi skal være opmærksomme på.

Dialogen forankres derefter i en strategi med klare retningslinjer og planer for alt. F.eks. en kommunikations- og varslingsplan, en plan for adgang til nøgler og processer for konflikthåndtering, tilgængelighed og løbende kommunikation med beboerne. At have styr på disse elementer betyder at vi ved hvordan vi skal agere når en situation opstår der kræver vi sammen løser et problem.

Vi trækker på den nyeste viden inden for kommunikation. Vi læner os op ad adfærdsforskning og bruger nudging til at fremme ønsket adfærd. Det kan f.eks. være god dialog mellem håndværkere og beboere eller små hverdags ting som at få beboere til at aflevere deres nøgler til tiden.

Du kan være sikker på, at vi gør den ekstra mil for at skabe en perfekt oplevelse når vi renoverer.

Samarbejdsmodellen kort fortalt

message-bubble-primary

Potentialemålinger med skalaspørgsmål

projektleder-primary

Løbende dialog og interviews med involverede

handshake-primary

Workshops, dialogmøder og feedback

people-primary

Fokus på beboersammensætning

dialog-primary

Indsigt i kommunikationsveje og nøglepersoner

plan-primary

Løbende opsamling og dialog

Holdningen er klar…
Samarbejde det virker!

Det er som et velsmurt maskineri at få samarbejdet til at gå op i en højere enhed, og vi arbejder med at forbedre vores processer hver eneste dag.
Så vælger du os til dit næste renoveringsprojekt, så garanterer vi en mere gnidningsfri proces, hvor alle arbejder for et fælles mål, og hvor vi alle står som vindere når projektet er afsluttet.

Hovedstadens og samarbejde

Vi har gjort det vores mission, at bygge på samarbejde. Det har vi fordi, at vi tror på at en løsningsorienteret tilgang til byggeriet kan fjerne mange problemer og miskommunikation.

Vi har gentagne gange set, at hvis vi sætter os i centrum og bruger vores ressourcer på en positiv og løsningsorienteret tilgang til projekterne, så reduceres konflikterne betragteligt.

Det er ikke kun til gavn for os, men også for bygherre, rådgiver og beboere.

Vi taler ikke kun samarbejde, vi måler også på det. Vores samarbejdsmålinger har til formål at afdække hvordan samarbejdet fungerer på forskellige parametre, og vi identificerer udviklingspotentialet i samarbejdet så vi sammen kan få skabt den bedst mulige byggeproces.

“Jeg har oplevet et enormt engagement fra Hovedstadens omkring implementing af samarbejdsmålinger. Det er blevet en integreret del af hverdagen som deres kunder får store fordele af.”

Stina Trojlsgaard, Partner & Direktør, LivingLean

“Det gør mig tryg i hverdagen at vide, at vi har 100% fokus på at optimere relationen til vores omverden. Det sikrer mere smidige processer for alle, og en bedre byggeproces.”

Rasmus Lindhardt, CEO, Hovedstadens Bygningsentreprise a/s

“Vi kan mærke på byggepladsen at samarbejdsmodellen har gjort os mere opmærksomme på detaljerne i kommunikationen mellem os, beboere og byggeledere.”

Nikolai Noel Jensen, Murerlærling, Hovedstadens Bygningsentreprise a/s

“I starten var det lidt underligt at få en score for ens arbejde, men nu er det en dejlig del af dagligdagen som gør at man ved om man har gjort det godt.”

Peter Skovfoged, Murer, Hovedstadens Bygningsentreprise a/s
close-w
Luk
close-w
Luk